سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد و بررسی اپل واچ 8 و اپل واچ 8 اولترا

شرکت اپل امسال در ایونت سالانه‌اش از سه اپل واچ جدید یعنی اپل واچ اولترا، اپل واچ سری 8 و همینطور اپل واچ SE 2 رونمایی کرد که جز مدل اولترا، دو مدل دیگر تفاوت زیادی با مدل‌های قدیمی ندارند. ساعت‌های اپل عموماً با ویژگی‌های ظاهری مشترک وارد بازار می‌شوند و جز تفاوت‌های جزئی، اکثراً شبیه به هم هستند. تنها چیزی که سبب می‌شود تا خیلی از کاربران مدل‌های جدید اپل واچ را بخرند، آپدیت شدن WatchOS ساعت و همچنین سورپرایزهای اپل است. اما از آنجایی که Apple Watch Ultra با همه مدل‌های اپل واچی که تا حالا دیده‌ایم فرق دارد، قصد داریم در این مقاله از استایل آپ، به نقد و بررسی اپل واچ 8 و اپل واچ اولترا بپردازیم و ببینیم این مدل جدید ساعت هوشمند اپل چقدر می‌تواند در دل طرفداران این برند جا باز کند.

قبل از اینکه مستقیماً سراغ نقد و بررسی اپل واچ اولترا برویم، این را می‌دانیم که اپل واچ اولترا نسبت به واچ 8 ابعاد بزرگ‌تری دارد و کمی تنومند‌تر است! اینطور که گفته می‌شود اپل برای اولین بار اسمارت واچی را به بازار عرضه کرده که مناسب شرایط محیطی سخت است و به عبارتی، Outdoor محسوب می‌شود. این رویکرد برای ساعت‌های ظریف اپل واچ که تاکنون بیشتر جنبه‌ی زیبایی و استایل داشتند، رویکردی جدید و در عین حال بعید محسوب می‌شود. قیمت Apple Watch Ultra به نسبت برادران تازه عرضه‌شده‌ی خود کمی بیشتر است و همین اختلاف قیمت این سوال را به وجود می‌آورد که آیا واچ اولترا همان واچ 8 است یا باید انتظار ساعتی بسیار قدرتمند‌تر را از آن داشته باشیم؟کالانه معتبر ترین فروشگاه اینترنتی لوازم جانبیم موبایل در ایران

product-showcase

لوازم جانبی دیجیتال

مشاهده و خرید آنلاین

در ادامه قصد داریم به طور هم‌زمان به نقد و بررسی اپل واچ 8 و همینطور نقد و بررسی اپل واچ اولترا بپردازیم و برتری این مدل‌ها را نسبت به یکدیگر بسنجیم. اما پیش از آن و برای اینکه درک درستی از قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این دو مدل داشته باشیم، بهتر است جدول زیر را برای مقایسه اپل واچ 8 با اپل واچ اولترا مشاهده کنید.شما می توانید با مراجعه به سایت کالانه خرید لوازم جانبی موبایل را با بهترین قیمت خریداری کنید.

قابلیت‌ها Apple Watch Ultra Apple Watch 8
شبکه GPS + Cellular

GPS + Cellular

GPS

ابعاد نمایشگر 49 میلی‌متری

41 میلی‌متری

45 میلی‌متری

جنس بدنه تیتانیوم

آلومینیوم

استیل ضد زنگ

ابعاد بدنه 14×44×49 میلی‌متر

10.7×35×41 میلی‌متری

10.7×38×45 میلی‌متر

میزان روشنایی صفحه 2000 نیتس 1000 نیتس
مقاومت در برابر نفوذ آب 100 متر 50 متر
چیپ ست S8 (64bit Dual Core) / U1 S8 (64bit Dual Core) / U1
هشدار Siren ‏√ ×
GPS دو فرکانسی تک فرکانسی
بلوتوث 5.3 5.0
میزان شارژدهی تا 36 ساعت تا 18 ساعت
امکان شارژ سریع
میکروفون‌ها سه میکروفون یک میکروفون
اسپیکر دوگانه یک عدد
سنسور دمای آب ×
سنسور عمق سنج ×

تفاوت اپل واچ اولترا و اپل واچ 8: بدنه

نقد و بررسی اپل واچ 8

ابعاد و ضخامت

اولین چیزی که در نقد و بررسی اپل واچ اولترا چشم‌مان را می‌گیرد، تفاوت ظاهری ساعت واچ 8 و واچ اولتراست. با وجود اینکه در نگاه اول کاملا مشخص است که هر دو ساعت متعلق به اپل هستند، اما با کمی دقت متوجه می‌شویم که ابعاد اپل واچ اولترا به نسبت واچ 8 کمی بزرگ‌تر و ضخیم‌تر است و دیگر ظرافت مدل‌های قدیمی‌تر را ندارد. علاوه بر این، بدنه آن هم برخلاف واچ‌های سری 8‌، که از آلومینیوم و استیل ضد زنگ هستند، از جنس تیتانیوم است تا بتواند شرایط محیطی سخت را راحت‌تر تحمل کند.

کلیدها

نکته دیگری که در Apple Watch Ultra تغییر کرده ظاهر کلید مخصوص ساعت‌های اپل است که با نام Digital Crown شناخته می‌شود. این کلید چرخشی حالا حساسیت لمس بیشتری دارد و علاوه بر عاج‌دار بودن اجازه می‌دهد تا بتوانید حتی با دستکش هم از آن استفاده کنید. کلید Function که در پایین Crown قرار گرفته هم در سری اولترای اپل واچ کمی برجسته‌تر از سری 8 است و هر دو کلید یک پله از سطح بدنه ساعت بالاتر هستند.

سورپرایز دیگری که اپل در مدل Apple Watch Ultra قرار داده، کلید اضافه‌ای با قابلیت برنامه‌ریزی شدن است که در سمت چپ بدنه ساعت تعبیه شده است. با این کلید می‌توانید تنها در عرض یک ثانیه به منوهای داخلی ساعت دسترسی پیدا کنید یا یک عمل خاص را انجام دهید. در کنار این کلید می‌توانید سوراخ‌های اسپیکرهای دوگانه ساعت را هم ببینید که خیلی عامدانه بزرگ و نمایان ساخته شده‌اند.

سایزبندی

تفاوت اپل واچ 8 و اپل واچ اولترا تنها در این موارد خلاصه نمی‌شود. Apple Watch 8 مانند همه مدل‌های نسل قبلی خود در دو ابعاد 41 میلی‌متری و 45 میلی‌متری عرضه شده تا هر کسی بتواند بسته به مچ دستش یکی از مدل‌ها را انتخاب و خریداری کند. اما واچ اولترا که به نظر نسخه پریمیوم ساعت‌های اپل به شمار می‌آید فقط در یک مدل 49 میلی‌متری با ابعاد بزرگ طراحی شده است.

نمایشگر

اگر به نمایشگر این مدل ساعت دقت کنیم، متوجه می‌شویم که ساعت اپل واچ اولترا مانند واچ 8 نمایشگر منحنی ندارد و لبه‌هایش کاملا تخت است. دلیلش هم این است که با این نوع طراحی دوام آوردن ساعت در محیط‌های خشن محتمل‌تر است و کمتر ضربه می‌بیند.

استانداردها

در آخر هم باید به استانداردهای حفاظتی Apple Watch 8 و Watch Ultra اشاره کنیم. در حالی که مدل واچ 8 فقط تا عمق 50 متر در برابر نفوذ آب مقاوم است، واچ اولترا تا 100 متر مقاومت دارد و از تست‌ ارتش MIL-STD-810H و همینطور آژیر داخلی هم برخوردار شده است.

به طور کلی چیزی که از ظاهر ساعت Apple Watch Ultra مشخص است، نشان می‌دهد که اپل سعی کرده تا جای ممکن المان‌هایی که برای دوام آوردن ساعت در محیط‌های خارجی لازم است را در آن رعایت کند. به طور کلی در نقد و بررسی اپل واچ 8 و اپل واچ اولترا متوجه تفاوت‌های ظاهری زیر می‌شویم:

  • تفاوت در جنس بدنه
  • تفاوت در ضخامت بدنه
  • اضافه شدن کلید قابل برنامه‌ریزی به مدل اولترا
  • تک سایز بودن مدل اولترا
  • تخت بودن نمایشگر مدل اولترا
  • تفاوت در نفوذ آب

تفاوت اپل واچ اولترا و اپل واچ 8: نمایشگر

نقد و بررسی اپل واچ اولترا

در حالی که بدنه ساعت‌های واچ 8 و اولترا تفاوت‌های خیلی زیادی با هم داشتند، می‌توان گفت که نمایشگرهای‌شان تقریبا مشابه‌‌اند. هر دو مدل اپل واچ از AOD بهره‌مند شده‌اند و در حالت صفحه خاموش هم می‌توانند محتوای نمایشگر را ببینید. اما جدای از این، همان تفاوت ابعادی که در موردش حرف زدیم سبب شده تا نمایشگر مدل اولترا کمی پهن‌تر از سری 8 بوده و رزولوشن بهتری هم داشته باشد. به علاوه میزان روشنایی صفحه اپل واچ اولترا 2 برابر روشنایی واچ 8 است و این یعنی مدل‌های اولترا در نور مستقیم آفتاب خیلی بهتر عمل می‌کنند.

در مورد نمایشگر چیز زیادی برای گفتن نداریم، چون به غیر از موارد بالا تغییری در این قسمت مشاهده نمی‌شود. اما لازم است در نقد و بررسی اپل واچ اولترا به این نکته اشاره کنیم که این مدل برخلاف مدل اولترا از قابلیت Night Mode بهره‌مند نشده است. این قابلیت در واچ فیس Wayfinder اول قرار دارد و باید با چرخاندن کلید دیجیتال Crown به سمت بالا فعالش کنید.

  • تفاوت در ابعاد نمایشگر
  • تفاوت در رزولوشن
  • تفاوت در میزان روشنایی صفحه
  • اضافه شدن حالت شب به مدل اولترا

تفاوت اپل واچ اولترا و اپل واچ 8: مدل‌ها

نقد و بررسی Apple Watch 8

همانطور که پیش از این در نقد و بررسی اپل واچ 8 گفتیم، این ساعت در دو مدل 41 میلی‌متری و 45 میلی‌متری عرضه شده و دارای دو بدنه‌ی استیل و آلومینیوم می‌باشد. هر کدام از این دو بدنه دارای رنگ‌بندی‌های متنوعی هستند که در مجموع انتخاب‌های زیادی برای خرید اپل واچ 8 در اختیار شما قرار می‌دهند. این سری هم مدل GPS دارد و هم مدل Cellular + GPS که با eSim های اپل کار می‌کند. شما می‌توانید بین مدل‌های نایکی و هرمس اپل واچ 8 هر کدام را که دل‌تان خواست انتخاب کنید و از واچ‌فیس‌های مخصوص این مدل‌ها لذت ببرید.

همه‌ی‌ این‌ها در حالیست که اپل واچ اولترا فقط یک رنگ تیتانیوم دارد و یک در ابعاد 49 میلی‌متری و تکنولوژی GPS + Cellular‌ عرضه شده است.

تفاوت اپل واچ اولترا و اپل واچ 8: سخت‌افزار

نقد و بررسی Apple Watch Ultra

حالا می‌رسیم به مهم‌ترین بخش نقد و بررسی اپل واچ 8 و اپل واچ اولترا که در مورد سخت‌افزار این دو ساعت است. درست است که ظاهر و طراحی ساعت‌های هوشمند اهمیت خیلی خاصی برای تبلیغات شرکت دارد، اما بدون سخت‌افزار درست و حسابی اپل واچ هم هیچ فرقی با نسخه‌های فیکش نخواهد داشت.

پردازنده‌ها

خوشبختانه هر دو مدل تازه عرضه شده‌ی اپل واچ از چیپست W3 و پردازنده‌ی S8 استفاده می‌کنند که از پروسسورهای دو هسته‌ای 64-bit بهره‌مند شده است. به علاوه چیپ U1 نیز در این دو ساعت به کار رفته تا بتوانند به راحتی با باقی دستگاه‌های مجهز به U1 اپل ارتباط برقرار کنند. 

سنسورها

حسگرها نیز بخش دیگری از ساعت اپل واچ اولترا هستند که با تغییرات جدید روبه‌رو شده‌اند. در حالی که سنسورهای دمای بدن، اکسیژن خون و پایش ضربان قلب (الکتریکی و اپتیکال) در هر دو مدل ساعت دیده می‌شود، حسگر عمق سنج Depth Gauge فقط در مدل اولترا به چشم می‌خورد. آژیر داخلی 86‌ دسی بلی این ساعت هم تا فاصله 600 فوتی قابل شنیدن است و می‌تواند در شرایط بحرانی هنگام کوه‌نوردی به دردتان بخورد. اسپیکرهای اپل واچ اولترا دوگانه هستند و از میکروفون‌های سه‌گانه استفاده می‌کنند، در حالی که ساعت‌های سری 8 فقط یک میکروفون و یک اسپیکر دارند.

مکان‌یابی

تفاوت واچ اولترا با سری 8 در سیستم مکان‌یابی دو فرکانسی است. مدل اولترا از GPS های دوگانه L1 و L2 برخوردار شده و دارای یک کامپیوتر غواصی با برنامه Oceanic+ گواهی‌نامه‌ی EN13319 است. اما Apple Watch 8 فقط یک سیستم مکان‌یابی L1 دارد و بس.

باتری

گفته می‌شود که باتری واچ اولترا می‌تواند تا 36 ساعت شارژدهی کند، در حالی که این مقدار برای سری 8 حدود 18 ساعت اعلام شده است. این اختلاف شارژدهی با فعال کردن حالت مصرف بهینه یا Low Battery Mode حتی بیشتر هم می‌شود و تا 60 ساعت می‌رسد. به نظر می‌آید که اپل دارد تمام تلاشش را می‌‌کند تا ساعت‌ پریمیومش را برای بیشتر از یک روز روشن نگه‌دارد! 

در صورت تمایل، مقاله راه های موثر افزایش طول عمر باتری اپل واچ را مطالعه کنید.

تفاوت اپل واچ اولترا و اپل واچ 8: نرم‌افزار

تفاوت اپل واچ اولترا و 8

نقد و بررسی اپل واچ اولترا بدون صحبت از نرم‌افزارها بی‌فایده است. مخصوصا که این دو ساعت هر دو به سیستم عامل جدید WatchOS 9.0 مجهز شده‌اند و انتظار می‌رود که از لحاظ عملکرد خیلی مشابه هم باشند. در هر دوی این ساعت‌ها ما شاهد برنامه ECG، اکسیژن خون، Fall Detection و Car Crash Detection هستیم. قابلیت‌های قدیمی دیگری مانند هشدار ریتم ضربان قلب نامنظم و پیگیری عادت ماهانه بانوان هم در اپل واچ‌های 2022 دیده می‌شود.

Fall Detection: در صورتی که ساعت دور مچ‌تان بسته شده باشد و بیفتید، یک آلارم به صدا در خواهد آمد و دو گزینه برای کمک به شما فعال خواهد شد. در این حالت می‌توانید انتخاب کنید که از تماس اضطراری برای خبر کردن دیگران استفاده کنید یا اگر حال‌تان خوب است All Good را بزنید و بلند شوید. این قابلیت یکی از فیچرهای ویژه ساعت برای کودکان و سالمندان است و اجازه می‌دهد تا هنگام کمک خواستن در کنارشان باشیم.

Car Crash Detection: برای تست این یک مورد باید حتما تصادف کنید و نتیجه‌اش را ببینید. اما طبق ادعای اپل در صورت وقوع یک تصادف سنگین، اپل واچ می‌تواند با شماره‌های اضطراری تماس بگیرد. در این حالت ابتدا یک آلارم 20 ثانیه‌ای برای تماس بخش می‌شود و در صورتی که خاموشش نکنید، ساعت به طور خودکار مختصات جغرافیایی محل تصادف را برای مقامات اطراف ارسال می‌کند. 

به طور کلی نرم‌افزار این دو ساعت عملا یکی است و تنها تفاوتی‌هایی که با هم دارند به واسطه تفاوت سخت‌افزاری‌شان رخ می‌دهد. قابلیت‌هایی که در تیتر قبلی معرفی کردیم هم هر کدام یک بخش نرم‌افزاری دارند که می‌توانیم در مدل اولترا ببینیم.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم نقد و بررسی اپل واچ 8 و اپل واچ اولترا را به طور کامل و بدون پرداختن به حواشی پیش ببریم. اینطور که به نظر می‌آید ساعت‌های جدید اپل شباهت‌های خیلی زیادی به هم دارند و به جز طراحی ظاهری خیلی متفاوت فقط در چند ویژگی محدود متفاوتند. اما این ویژگی‌های محدود برای افرادی که می‌خواهند از مدل اولترا برای کوهنوردی و ورزش‌های حرفه‌ای استفاده کنند خیلی بی‌اهمیت نیست و اتفاقا جالب و دلگرم‌کننده است.

باتری قوی، سیستم GPS دوگانه، نمایشگر پر نور، حالت غواصی، مقاومت در برابر آب تا عمق 100 متری و ویژگی‌هایی از این قبیل سبب شده تا Apple Watch Ultra به یکی از ساعت‌های منحصربه‌فرد و مناسب برای محیط‌های سخت تبدیل شود. اما قیمت بالای آن به نسبت فیچرهایی که ارائه می‌دهد خیلی منصفانه نیست و باعث شده تا خیلی از افراد به همان واچ‌های سری 8 رضایت دهند.

پیشنهاد ما این است که اگر اهل سفر هستید و بودجه‌تان هم می‌رسد، به سراغ مدل اولترا بروید و از قابلیت‌های ویژه‌اش استفاده کنید. اما اگر قیمت مدل اولترا به نظرتان زیادی گران است، ساعت‌های سری 8 هم تنوع رنگ و ابعاد بیشتری دارند و هم چیز به خصوصی از مدل اولترا کم ندارند.



English
 

Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal